Hvad er de så interesseret i? De vil vide noget om slagets konstruktion, hvordan duerne passes og motiveres, måske medicinering eller hemmeligheder. Det sidste er det, som begyndere og tabere kigger efter.
"Hemmeligheder" er et ord, som ikke hører til blandt brevduesportens elite. Da denne De Laere blev spurgt, hvordan det er gået til, at han har fløjet så godt i den sidste tid, afslørede han ingen såkaldte "hemmeligheder", men hvad han sagde var alligevel interessant.
OXYGEN ER DET BEDSTE LÆGEMIDDEL!
Maurice De Laere: "Jeg havde hørt og læst så meget godt om volierer, så jeg anbragte alle mine duer i en stor åben voliere efter flyvesæsonen, hvor de var udsat for blæst, regn og kulde. Det er tre år siden. Jeg ville finde ud af, om det var den bedste måde til at hærde dem og opbygge deres immunitet. Resultatet var fantastisk. Da jeg tog duerne ud af volieren, blev jeg overrasket over, hvor utrolig god en kondition de var i. Jeg er sikker på, at mine resultater skyldes den metode. Mine duer holdes naturligvis anderledes, når jeg flyver med dem. Så prøver jeg at gøre deres hjem (slaget) så komfortabelt som muligt." Og det er helt klart slagene, der optager størstedelen af brevduefolk i Belgien og Holland, for de ved, hvor vigtigt miljøet er for duernes kondition. Jeg har selv set slag i England, Amerika, Spanien, Portugal, Tyskland, Japan og for nylig også i Kina.
Jeg har syntes, det var synd for ejerne. De gør alt muligt for at skaffe sig gode duer, de investerer formuer i duer, uden de er ikke klar over, hvor stor en rolle miljøet spiller. Der er overhovedet ingen fornuft i at købe selv de bedste duer i verden og så anbringe dem i et slag, hvor klimaet ikke er det bedst mulige.
Moderen til ungen er en en kvart Gerd Backelandt hvor morfaderen er ud efter De Pollie (far til national vinderen) og en Carine Lambrecht hun (hvor oldemoderen er en halvsøster til Falco fra Gaby Vandenabeele) og mormoderen er en ren Eric & Dirk Tibergjin, der er halvsøster til en top Belgisk national flyver, så det er spændende blod som et lille slag lader debuterer! Det bliver første gang vi skal konstaterer dette nye blod flyver over vand og ungen er en gave fra os til en meget ihærdig brevduemand her på Fyn.
Vi har længe ment Th & P Pedersen og Peter Knudsen har tilhørt nogel af de bedste oversøiske slag i den danske brevdue historie og da vi pludselig havde nogle duer derfra, ud af deres rigtig gode blod, lå det jo nærmest til højrebenet og sætte dem sammen. Hvis vi så kunne finde et slag i Jylland for at prøve vores teroier af, ville det været et ekstra citament i hele historien og her dukkede Michael Hansen op i vores tanker!
Samarbejdet går forrygende, idet Michael er en rigtig herlig gut og det er nu planen at der skal yderligere to avlspar til Hadsund næste år, så vi kommer nok til at kende en hel del mere om det område, hvor grænsen mellem Midt og Nordjylland går i fremtiden!
Den anden unge - Remi – er en søn ud af en helsøster til Limoges national vinderen De Jan og det er sammen med en søn fra De Valverde og datter af De Petacchi, fra det berømte slag i Nokere, så med disse to velbyggede og vel opdrættede unger, begav vi os ud til det store slag, der er et imponerende anlæg, hvor der nu er bygget endnu et større slag, der skal bruges til Verdens Mesterskabet.
De to unger har klaret træningerne og de første flyvninger tilfredsstillende og Bongo var på et tidsunkt ”Landsvinder” på en af træningerne, men begge unger burde vel få de bedre med de afsluttende afstande, hvis kan kigger lidt nærmer på deres blodlinjer, så det bliver et par spændende uger de går i møde og efter en kort gennemgang ser det ud som om, at 50 % af de unger fra de 16 danske slag/ejere (14/28), stadigvæk er med i ”kampen” og indternt her på Fyn, har der længe været lidt ”mudderkastning” imellem Team K & P og Team Spaek, (der deltager med ungerne Tulle & Pia K), så det kan gå hen og blive støjende i de sidste par dage, men vi ønsker held og lykke til alle de danske deltagere!
Læs mere om dette senere på ugen når vi opdater vores langflyverklub’s sider og her kan vi nu konstaterer det faktum, at Team Eriksson bliver vores første mester og alle ni langdistance flyvninger.
I første omgang troede jeg at det var en enkelt due der havde leveret denne præstation og derfor skulle jeg selvklart undersøge det nærmere, men det viser sig at være for Jenny & Freddi Nygaard, der flyver i 018 Vordingborg i Sektion 22, men det gør ikke indsatsen dårligere og således ser det ud:
018-12-0504 U, - nr 2/6 fra Gotha – 164 duer (31 slag)
018-14-0331 A, - nr 1/9 fra Ludvika – 72 duer (17 slag)
018-13-0808 A, - nr 1/9 fra Antwerpen – 162 duer (34 slag)
018-13-0808 A, - nr 2/7 fra Dresden – 128 duer (30 slag)
018-12-0504 ?, - nr 1/? fra Borlänge – 47 duer (? Slag)
Mon ikke dette er det mest sikre sektionsmesterskab i sæsonen 2016?
Meget tidligt i min brevdue karriere besøgte jeg Freddi Nygaard og avlsslaget Nyhe, som han havde sammen med Torben Henriksen, hvor jeg mener Freddi fløj i 242 Brøndy, inden han flyttede til 100 Haslev!
Min mentor Frede Munk var særdeles gode venner med Freddi Nygaard og fik hurtig aftalt et møde, ved den første mulighed jeg tog til København og det var en stor øjenåbner for mig, da jeg kom op på loftet hos Torben Henriksen, hvor avlsduer holdt til. Jeg tror faktisk ikke at jeg kunne bestille nogle unger det år, da den røde lampe var hængt ud og alt var forudbestilt på deres kendte duer fra Deweerdt, Vermote og De Kerpel.
På de ni flyvninger er der i alt sendt 1152 duer og det er et gennemsnit på 128 duer per flyvning. Hvis vi ser på de enkelte klubber ser det således ud; 220 – Odense (465), 166 – Bogense (193), 010 – Nyborg (177), 013 – Svendborg (158), 016 – Fåborg (81) og 209 – Midtfyn (78).
På de fem endags Flyvninger har der været sendt 992 duer i alt, hvilket giver et snit på 198,4 duer per station og her er det ikke overraskende at Antwerpen er blevet topscorer med 275 duer. Efterfølgende havde Gotha (200), Würzburg (162), Dresden 1 (195) og Dresden 2 (160). Hos klubberne blev der sendt følgende antal på de fem en dags langflyvninger; 220 – Odense (419), 013 – Svendborg (151), 166 – Bogense (143), 010 – Nyborg (139), 016 – Fåborg (81) og 209 – Midtfyn (59).
På de fire landsflyvningerne er der sendt 160 duer, hvilket er 40 duer per flyvning og klubmæssigt ser det således ud; 166 – Bogense (50), 220 – Odense (46), 010 – Nyborg (38), 209 – Midtfyn (19), 013 – Svendborg (7) og 016 – Fåborg (0). Afsendelsen på de fire flyvninger ser således ud; Würzburg (46), München (44), Baden-Baden (39) og Regensburg (31).
Under alle omstændigheder håber og ønsker vi, at afslutningen vil blive til glæde for så mange som muligt og hvis i skulle have et par minutter i overskud, kan i læse om opdateringer på vores langflyverklub og historien om den fynske regions vinder fra Dresden i sidste weekend og det kan læses her;
Mogens Eriksson sluttede virkelig med bravour, da 122-14-0488 kunne blive sektionsvinder fra Freiburg og sjovt nok har han i denne sæson kunne vise ”knægten” Bo, hvordan man flyver de lange flyvninger og endnu engang henvise ham til de mindre placeringer, hvilket nok ikke har været med til at sammenholde familiebåndet?
Der er nu rygter på Fyn, at ”knægten” har været på knæ for ”den gamle” i et forsøg på og få ham som Loft-Manager hjemme i Højby, men så vidt vides er det nok ikke noget som Mogens vil blive rig af, men han må drikke alt det vand han vil!
Spøg til side har Mogens Eriksson igennem karrieren produceret rigtig mange gode duer og nu kan han jo sælge slaget, om der skulle være nogle interesserede købere, med en sektionsvinder i slaget!
Sjovt nok tilbage i tiden var jeg nærmest sikker på, at hver eneste gang jeg startede bilen eller en bus til et lille brevdue eventyr, ja så kunne jeg finde Brian på plads og jeg har slet ikke tal på hvor mange ture vi har været sammen på til Holland og Belgien og jeg har fundet lidt billeder frem, fra dengan Brian var meget yngre!
Samlet er der sendt 21.777 duer fra de seks klubber i sektionen og de er delt ud på de fem forskellige kategorier; 220 – Odense (8678), 166 – Bogense (4446), 016 – Fåborg (2507), 013 – Svendborg (2348), 010 – Nyborg (1945), og 209 – Midtfyn (1853).
Hvis vi starter med at kigge på de lange flyvninger ser det således ud; På de ni flyvninger er der i alt sendt 1152 duer og det er et gennemsnit på 128 duer per flyvning. Hvis vi ser på de enkelte klubber ser det således ud; 220 – Odense (465), 166 – Bogense (193), 010 – Nyborg (177), 013 – Svendborg (158), 016 – Fåborg (81) og 209 – Midtfyn (78).
På de fem endags Flyvninger har der været sendt 992 duer i alt, hvilket giver et snit på 198,4 duer per station og her er det ikke overraskende at Antwerpen er blevet topscorer med 275 duer. Efterfølgende havde Gotha (200), Würzburg (162), Dresden 1 (195) og Dresden 2 (160). Hos klubberne blev der sendt følgende antal på de fem en dags langflyvninger; 220 – Odense (419), 013 – Svendborg (151), 166 – Bogense (143), 010 – Nyborg (139), 016 – Fåborg (81) og 209 – Midtfyn (59).
På de fire landsflyvningerne er der sendt 160 duer, hvilket er 40 duer per flyvning og klubmæssigt ser det således ud; 166 – Bogense (50), 220 – Odense (46), 010 – Nyborg (38), 209 – Midtfyn (19), 013 – Svendborg (7) og 016 – Fåborg (0). Afsendelsen på de fire flyvninger ser således ud; Würzburg (46), München (44), Baden-Baden (39) og Regensburg (31).
Vi går herefter til mellemdistance flyvningerne og her er der sendt 4269 duer i alt på de tyve flyvninger og det er 213,5 duer per flyvning, hvilket er et større gennemsnit end de lange flyvninger, så og mene fynboerne har boycottet mellemdistance flyvningerne skal vel atges med et gram salt? Hos klubberne blev der sendt følgende antal på de tyve mellemdistance flyvninger; 220 – Odense (1359), 166 – Bogense (794), 013 – Svendborg (732), 010 – Nyborg (525), 016 – Fåborg (494) og 209 – Midtfyn (365).
Der har været femten sprinter (Sektions) flyvninger og med deres korte afstande har der været sendt hele 13.208 duer i sæsonen, hvilket giver et gennemsnit på 880,5 duer per flyvning og her ser antallet i klubberne ud på følgende måde; 220 – Odense (5492), 166 – Bogense (2815), 016 – Fåborg (1626), 013 – Svendborg (1141), 209 – Midtfyn (1089) og 010 – Nyborg (1045).
Endelig er der syv ungeflyvninger som 3148 talenter har været sendt afsted på og det giver et gennemsnit på 449,7 unger per flyvning. Hos klubberne blev der sendt følgende antal unger på de syv unge flyvninger; 220 – Odense (1362), 166 – Bogense (644), 209 – Midtfyn (321), 013 – Svendborg (317), 016 – Fåborg (306), 010 – Nyborg (198).
Hvis nu vi skal lave en hypotese på demokratiet i sektion 31, kunne et mandat fordelig på sendte hver 500 sendte duer give 1 mandat og så blev fordelingen på de 42 mandater således; 220 – Odense (17), 166 – Bogense (8), 209 – Midtfyn (4), 013 – Svendborg (4), 016 – Fåborg (5), 010 – Nyborg (4), men dette var bare en løs tanke!
I HVOR MEGET DEN HAR KOSTET!
Der er altid blev solgt mange duer igennem tiderne, hvilket i sig selv er ganske naturligt, men det var altså til andre priser og som regel var det kun de virkelige topduer der blev betalt dyrt for og de stammer der virkelig havde bevist deres store avlsværdi og her var duerne fra Janssen i Arendonk vel de første, hvor der nærmest var flere års ventetid og den slags situationer gør bestemt ikke duerne billigere. Dygtige stammer som Maurice Delbar (Ronse), Cattrysse (Moere) og Desmet-Matthijs (Nokere) har også fået kasseapparaterne til at klinge igennem tiderne, før øjnene også faldt på de utrolig stærke duer fra Steenbergen i Holland. Det der dog var kendetegnende for disse gamle stammer var det faktum, at de var gennemfløjet og derfor er de også blevet en gevinst i avlen.
For at vende tilbage til Steenbergen var det jo tidligere Europas centrum for langdistance duer og først var det jo hotelejeren Jan Aarden (Hvis stampar kom fra Maurice Delbar, igennem Staf Dusarduyn i Groede), der skabte overskrifter og efterfølgende fandt man ud af hvor gode stammer man havde i den syd hollandske by og de avlede stærkt rundt omkring i hele verden og en hun som ”Spurven” De 131, er af de fleste eksperter nævnt som en af brevduesporten bedste avlshunner igennem tiderne, ud over de fantastiske resultater hun leverede.
Jeg kan fortælle hvordan der var i de ”vilde dage” i Steenbergen og under en af de mange samtaler jeg havde med Gerard De Weert, fortalte han mig; Engang havde jeg en rigtig god due og pludselig en søndag morgen uden nogen form for tidligere henvendelse, standsede der tre store Mercedes fra Tyskland uden for vores dør. Da de stod ud, sagde de, at de var kommet for at købe denne gode due, men den var faktisk min datters ynglings due, så den skulle ikke sælges og jeg bad dem om at ”forsvinde” på en pæn måde, sagde han. Senere på eftermiddagen dukkede de så op igen og før jeg nåede at blive rigtig gal (tyskere og hollænder har vel aldrig været gode naboer?), tømte alle tre deres punge for D-marks og det være virkelig mange penge der lå på bordet og jeg vendte mig om til min kone Joke og sagde; Jeg kan jo aldrig lukke den due ud igen! Og derfor fik tyskerne duen med hjem og datteren fik jeg en meget fornem ridehest i stedet for. Dette beviser med al tydelighed, at det var virkelig var mange penge der blev lagt på bordet.
Man kan jo sige, at det gik så vildt for sig i Steenbergen, at byen efterhånden blev ”tømt for klasse” og det er efterhånden blevet til en by med mange sprinter slag. Før i tiden var det lige så vigtig om hvem der var først i Steenbergen og hvem der var først internationalt!
Før i tiden forgik handlerne på den måde, at man startede bilen og kørte turen til de brevduefolk som man ønskede og købe duer fra. Nu er en due knapt nok landet før der møder flere forskellige agenter op for at købe dyret og det er uanset om den ”kun” har leveret denne ene præstation, hvor den heldigt ramte brættet et par minutter før sine konkurrenter og afstamningerne kommer ikke så meget i betragtning, for der er nu nærmest faste priser på for eksempel en national vinder og denne pris kan så blive rejst lidt (€5.000), hvis duen skulle have en anden god national placering på sit CV! Det der svinger mest er faktisk om de pågældende agenter forlanger 30% - 20% eller 10% af salget.
En af de brevduefolk som jeg virkelig havde stor respekt for, var Etienne Devos og for ham var resultaterne mere vigtigt end priserne og jeg glemmer aldrig, efter han havde accepteret et tysk bud på fem millioner belgiske franc (1.000.000 kroner) for Dax national vinderen Kleine Didi, at han sendte duen på en sidste flyvning til Pau (omkring 900 km). Det tror jeg aldrig dette var sket i disse Pipa og Herbots tider? Det skal lige nævnes, at Kleine Didi lå hjemme i reden sammen med konen, da Etienne Devos kom hjem fra Kirken og den blev faktisk anden nationalt og tredje Internationalt.
På mine førstes mange brevdue turer sydpå, arbejdede jeg virkelig meget på, at vi besøgte nogle slag hvor det var muligt at købe nogle duer, uden på forhånd og skulle tage et statslån og derfor var busserne altid fyldt op med duer på hjemturen. Jeg forlangte virkelig fra de slag vi besøgte, at man godt kunne vise en smule ydmyghed over for de mange skandinaviske brevduefolk, som brugte tid og penge, til at med sydpå og dette signal var der heldigvis mange der forstod og derfor blev atmosfæren virkelig så god, som den hele tiden var.
De mange fantasi priser vi høre om nu, kan på ingen måde være til gavn for brevduesporten, men der er kun en måde og stoppe dette på og det er ved at lade være med at købe dem. Inden man begynder og købe nye duer er der virkelig mange penge og sparer, hvis man lidt mere realistisk sætter sig ind i de forskellige flyve resultater og beviser for eventuel avlsværdi, før man begynder og vise interesse og som sagt indledningsvis, bliver en brevdue ikke bedre af at være dyr og den dygtige brevduemand er også ham, der forstår og købe ind og forny sig!
Det har været helt åbenlyst på Facebook i denne og sidste sæson, at der mangler utrolig mange duer fra flyvningerne, hvilket i sig selv ikke er nogen stor reklame for brevduesporten, når der bliver fokuseret så meget på det i medierne, da brevduen jo for ikke vidende er duen/fuglen der altid finder hjem og tidligere var en meget vigtig del af de danske militær, netop fordi de med sikkerhed kunne bringe hemmelige meddeler frem til de rette steder.
Hvad er der gået galt med den ellers så sikre brevdue. Hvorfor kommer de ikke hjem og bare forsvinder ud i den blå luft?
Journalistisk kan der være tre forklaringer på dette ”mysterium”, der ikke har noget med Darwins lov om ” survival of the fittest”, men derimod den menneskelige indflydelser der er på duerne og her er tre punkter og tænke over:
1: Det er først mest nærliggende og kigge på brevduemanden/kvindens indflydelse, hvor forespørgsel er om kvaliteten af disse/dem stadigvæk lige så stor som de mange, der tidligere har været med til at skabe brevduesporten? Bare fordi man har lyst til at flyve med brevduer, er det ikke ensbetydende med at man har talent for dette og man skal virkelig være i stand til at lærer og lytte med stor tålmodighed, og det er bestemt en sport hvor erfaringen har kolossal betydning! Så man kan vel godt forestille sig, at der af den vej bliver begået en del fejl, eller?
2: Brevduesportens udvikling har også en stor betydning her, hvor det oftest tyder på man er mere interesseret i at sælge duer og ikke flyve dem, hvilket aldrig kan være godt for noget avlsarbejde. Her kan brevduesporten lære lidt af hestesporten, der lang mere kritisk om hvilke dyr man bruge i avlen. Desværre er brevduesporten blev fyldt af mange agenter og hjemmesider, der vil sælge duer hver eneste dag og i mange tilfælde er det u fløjet unger med nogle gode flotte afstamninger fra kommercielle brevdueslag. Kort sagt kan de umuligt være avlsstjerner alle samme og jeg vil gerne pege fingeren i retningen tilbage hvor de rigtige gode stammer blev avlet og her var det kun resultatlisterne man gik ud fra og ikke smarte reklamer og flotte billeder. Man avler jo for at forbedre sine duer og med de resultater som vi har set i år i Danmark, er det vel så som så og få øje på fremskridtet?
3: Det mest alvorlige problem er nogen de mange hjælpemidler/medicin der bliver brugt nu om stunder. Alle i min alder kan skrive under på hvor mange affaldsstoffer der er i medicinen og når vi snakker om de fineste navigations evner i verdens historien, nemlig brevduen, som endnu ikke er 100% fastlagt, ja så bør man pille mere end strengest nødvendig ved det fine system, med andre medikamenter end nødvendigt og vi var tilbage i firserne allerede lidt bekymret for den årlige paramyxo vaccine vi startede med den gang, men det virker ikke som om at den skader efterfølgende, men kigger man alle reklamesiderne igennem med ”nødvendige” hjælpemidler til brevduerne, minder det jo mest om en ”kemisk krigsførelse” og jeg kan kun anbefale alle, at det skal være så naturlig som overhovedet muligt.
Afslutningsvis er dette ikke nogen kritik af nogen som helt, men bare et par tanker der måske kunne få en lille debat i gang, for det første vigtige skridt i den vanskelige væddeløbssport med dyr, er den tanke man skal vågne med hver eneste morgen; Hvordan gør vi det lidt bedre i dag!
God weekend
SEKTIONS TOP PLACERINGER PÅ LANGFLYVNINGERNE 2016! | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
NR | NAVN | KLUB | I - (5 pt) | II - (4 pt) | III - (3 pt) | IV - (2 pt) | V - (1 pt) | I ALT |
1. | TH & POVL PEDERSEN | 013 | 3 | 2 | 1 | 2 | 3 | 33 |
2. | PREBEN N JENSEN | 010 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 29 |
3. | TEAM ERIKSSON | 220 | 2 | 1 | 13 | |||
4. | MOGENS ERIKSSON | 220 | 1 | 1 | 1 | 8 | ||
5. | K J PHILIPSEN | 220 | 1 | 1 | 2 | 7 | ||
- | ERIK M MADSEN | 016 | 1 | 1 | 7 | |||
7. | MIKKEL ANDERSEN | 166 | 1 | 1 | 5 | |||
- | FRODE NYGAARD | 220 | 1 | 5 | ||||
9. | TEAM BANG | 013 | 1 | 4 | ||||
- | SVEND KÆRGÅRD | 166 | 1 | 4 | ||||
- | BRIAN PETERSEN | 209 | 1 | 4 | ||||
12. | ARNE ANDERSEN | 166 | 1 | 3 | ||||
- | KARL HEDEGÅRD | 166 | 1 | 3 | ||||
- | LAURITS ALMLUND | 013 | 1 | 3 | ||||
15. | BRIAN JØRGENSEN | 220 | 1 | 2 | ||||
- | SALEK ABDULHUSSEIN | 220 | 1 | 2 | ||||
- | HANS CHR KLITTEN | 166 | 1 | 2 | ||||
18. | EGON KLITGÅRD | 220 | 1 | 1 |
Mogens Hansen er en brevduemand der forlanger meget af sine duer og de bliver trænet rigtig meget, på mange småture, uden dog og bruge dem for hårdt. Der går et lille rygte om at hans bilnøgler ligger og danser på natbordet hver eneste morgen og bare vil afsted!
I denne sæson blev træninger forøget og resultaterne udeblev ikke og efter de sidste flyvninger viste resultatlisten for det store Unge Sektionsmesterskab i Sektion 31, at Mogens Hansen havde vundet med 161 point. Dertil skal man så tillægge at B-kæden (2 duerne) havde point nok til at blive nummer to i det selvsamme mesterskab og det hele blev krydret med en herlig unge 220-16-0953, der blev dobbet sektionsvinder! En anden unge 220-16-0362 (der blev købt for tre bakker colaer), blev en flot 4 Es-Unge!
Nu er der nok mange der vil sige, at han brænder sine duer af med de flotte unge resultater og træninger, men her vil jeg da gerne vende tilbage til 013-15-0139, der såmænd er blev 1 års Es-due i sektionen og her er hans redebror 013-15-0138 placeret på en femtende plads.
I sektions sprinter mesterskabet 2016 er Mogens Hansen placeret som femte, kun slået med 90 point til andenpladsen og en lille ting som mange nok ikke har lagt mærke til, at han såmænd syvende i mellemdistance-Sport, så han ser ud til at udvidde programmet hele tiden.
Selv om Mogens Hansen nu flyver alene, har han dog en ”loft-mand” på og det er den gamle duemand Hellan Svendsen (bror til Henning & Kurt), der ikke selv har økonomi nok til at være med, men han dukker op hver eneste dag og hjælper til, så der bliver lagt mange timer i slaget og arbejdet med duerne.
En sjov historie her er det faktum, at det var Hellan Svendsen der vandt de to rede brødre 013-15-0138 & 013-15-0139, på et lotteri i klubben, så da Hellan jo ikke har noget slag blev de foræret til Mogens, som bestemt ikke ønsker og købe sig fattig i duer, for som han siger, er det sjovere og lave dem selv. Sjovt nok faldt Hellan Svendsen over endnu en unge i foråret, som også kom til slaget, men det er en ren Peter Knudsen due, så nu skal Mogens Hansen også til at flyve de lange flyvninger! Så hold øje med ham.
Neden under her kan i se hvem der har fået top palceringer med ungerne i sektion 31 - i 2016!
SEKTION 31 - TOP PLACERINGER PÅ UNGEFLYVNINGERNE 2016! | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
NR | NAVN | KLUB | I - (5 pt) | II - (4 pt) | III - (3 pt) | IV - (2 pt) | V - (1 pt) | I ALT |
1. | MOGENS HANSEN | 220 | 2 | 1 | 1 | 1 | 18 | |
2. | TOMMY REEFSTRUP | 220 | 2 | 1 | 1 | 13 | ||
3. | PREBEN N JENSEN | 010 | 1 | 1 | 1 | 12 | ||
4. | TOMMY RASMUSSEN | 209 | 1 | 1 | 9 | |||
5. | KAJ F ANDERSEN | 220 | 1 | 1 | 8 | |||
6. | JOHN FRANDSEN | 220 | 1 | 1 | 2 | 7 | ||
7. | JOHS KIRK JENSEN | 220 | 1 | 1 | 1 | 6 | ||
- | SVEND KÆRGÅRD | 166 | 1 | 1 | 6 | |||
- | TEAM BANG | 013 | 2 | 2 | 6 | |||
- | HANS CHR PEDERSEN | 209 | 1 | 1 | 6 | |||
11. | CONNY & OVE JENSEN | 220 | 1 | 1 | 5 | |||
- | RENE CHRISTIANSEN | 013 | 1 | 5 | ||||
- | ERIK M MADSEN | 016 | 1 | 5 | ||||
- | TEAM ERIKSSON | 220 | 1 | 5 | ||||
15. | NYRUP & MADSEN | 220 | 1 | 4 | ||||
- | SALEK ABDULHUSSEIN | 220 | 1 | 4 | ||||
- | EGON KLITGÅRD | 220 | 1 | 4 | ||||
18. | AVNBØG-JESPERSEN | 209 | 1 | 3 | ||||
- | ARNE ANDERSEN | 166 | 1 | 3 | ||||
20. | KIRSTEN & NIELS | 166 | 1 | 2 | ||||
- | PER NIELSEN | 016 | 1 | 2 | ||||
22. | JØRGEN THOMSEN | 166 | 1 | 1 | ||||
- | BRIAN PETERSEN | 209 | 1 | 1 |
1 - MICHAEL ANDERSEN - 220 Odense = 14.403pt
2 - HENNING & NIELS - 220 Odense = 13.962pt
3 – SALEH ABDULHUSSEIN - 220 Odense = 13.920pt
4 - TOMMY REFFSTRUP – 220 Odense = 13.914pt
5 - MOGENS HANSEN - 220 Odense = 13.872pt
Hvis man kigger på vores liste, ser man tydelig hvor overlegen MICHAEL ANDERSEN i virkeligheden var i dette mesterskab!
En anden ting der måske bør kigge på, er de meget korte afstande der flyves fra, hvor vind og vejr virkelig kan forvrænget et resultat, mere end vi ser fodbolddommerene gør hver eneste weekend og jeg er overbevist om, hvis man lagde ca 50 km på flyvningerne, ja så ville man få langt mere regulærer flyvninger og samtidig ville duerne også langt bedre trænet til de kommende mellemdistance stationerne.
Før i tiden efter opstarten med Esbjerg/Tønder, mener jeg da at vi fløj stationer som Itzehoe, Altona, Lüneburg, Uelzen og Soltau i sektionen!
SEKTIONS 31 - TOP PLACERINGER PÅ SPRINTER FLYVNINGERNE 2016! | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
NR | NAVN | KLUB | I - (5 pt) | II - (4 pt) | III - (3 pt) | IV - (2 pt) | V - (1 pt) | I ALT |
1. | MICHAEL ANDERSEN | 220 | 3 | 5 | 6 | 5 | 5 | 68 |
2. | HANS CHR KLITTEN | 166 | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 22 |
3. | ERLING MADSEN | 016 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 20 |
4. | ARVID LARSEN | 016 | 2 | 1 | 1 | 15 | ||
- | ERIK M MADSEN | 016 | 2 | 1 | 2 | 15 | ||
- | RENE CHRISTIANSEN | 013 | 2 | 2 | 1 | 15 | ||
- | SVEND KÆRGÅRD | 166 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 15 |
- | SVEND KÆRGÅRD | 166 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 15 |
9. | TH. & P.PEDERSEN | 013 | 2 | 2 | 12 | |||
10. | BRIAN PETERSEN | 209 | 1 | 1 | 1 | 9 | ||
11. | ERIK TRANS | 166 | 1 | 1 | 7 | |||
12. | BRUNO CHRISTENSEN | 220 | 1 | 5 | ||||
- | IB CLEMMENSEN | 220 | 1 | 5 | ||||
- | LARS KRUUSE | 013 | 1 | 5 | ||||
15. | PETER A JOHANSEN | 220 | 1 | 4 | ||||
16. | TEAM BANG | 013 | 1 | 2 | ||||
- | TEAM FAROS | 220 | 1 | 2 | ||||
18. | CONNY & OVE JENSEN | 220 | 1 | 1 | ||||
- | JØRGEN RASMUSSEN | 209 | 1 | 1 | ||||
- | TORBEN LARSEN | 016 | 1 | 1 |
Duerne beskytter sig mod kulden ved at fælde de lette sommerdun og udskifte dem med de varme vinterdun. Men hvorfor er det så vigtigt at se så mange dun som muligt om foråret? Det skyldes ganske simpelt, at de duer der føler sig godt tilpas, som altså er sunde og raske og i orden, hurtigere skiller sig af med vinterdunene, selv om det trods forårets komme stadig er køligt i vejret.
Dunfældningstiden kan være forskellige fra slag til slag. Det afhænger af omstændigheder vedrørende slaget. Jo tidligere duerne fælder jo før kommer de i flyve-form. Der hvor man må vente på dunene må man væbne sig med tålmodig lidt længere, før formen viser sig. Det er et tegn som ikke skuffer.
Det kan som sagt ligge i slaget, men også i at duernes sundhed lader noget tilbage at ønske. Parasitter? Ventilation? Foder? Åndedrætsorganerne ikke i orden? Hvis man ikke selv kan finde grunden må man til dyrlægen. Jef Van Riel sagde: "Den bedste hjælp er tålmodighed og ro." Det var også ham der påstod, at det krudt som duerne mistede før sæsonen var tabt for altid.
Og netop disse "eksplosioner" har duerne brug for på kapflyvningsdagen. Når Huyskens og Van Riel blev sportens koryfæer, så var grunden ikke mindst den, at selv den mindste enkelthed i sporten ikke gik deres opmærksom forbi. En af enkelthederne var: ro før storm.
Pol Bostijn, der tidligere var ham der har vundet flest nationalflyvninger, sagde: "Når man ser på naturen, kan man ikke undgå at se at den praktisk taget eksploderer om foråret, efter at have slumret længde. Det er det samme med duerne' Bostijn gjorde hvad han kunne for at holde duerne i ro, så længe som muligt før sæsonen. Det kan være en vanskelig opgave, når solen i februar/marts kommer op på himlen og får magt. Her må reguleres gennem fodringen.
Duemanden må spørge sig hvilket mål han forfølger. Der skal fodres rigtigt, særligt hvis man har drevet vinteravl og i en periode har fodret duerne kraftigt. Duerne holdes "kolde" ved let fodring. Først når træningerne begynder skal proteinindholdet sættes op, ved at man blader avlsfoder i rensefoderet. For at udvikle musklerne skal duerne have protein-bælgfoder. Der lyder enkelt og man kan næppe tro, at der stadig er duemænd der ikke ved, hvorledes man skal fodre. Trods det er der nogen der begår fejl, fordi de holder for meget af duerne. De kan ikke nænne at lade duerne sulte lidt. De glemmer, at duerne først må futte krudtet af, når sæsonen er i gang. Det lyder ikke af så meget, men det er så vigtigt.
SEKTIONS 31 - TOP PLACERINGER PÅ MELLEM DISTANCE FLYVNINGERNE 2016! | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
NR | NAVN | KLUB | I - (5 pt) | II - (4 pt) | III - (3 pt) | IV - (2 pt) | V - (1 pt) | I ALT |
1. | HANS CHR KLITTEN | 166 | 2 | 3 | 6 | 4 | 1 | 49 |
2. | TEAM BANG | 013 | 4 | 1 | 2 | 2 | 4 | 38 |
3. | SVEND KÆRGÅRD | 166 | 3 | 4 | 2 | 4 | 37 | |
4. | PREBEN N JENSEN | 010 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 26 |
5. | TH & P PEDERSEN | 013 | 1 | 2 | 1 | 4 | 1 | 25 |
6. | TOMMY REFFSTRUP | 220 | 1 | 3 | 2 | 17 | ||
7. | FINN POULSEN | 209 | 1 | 1 | 2 | 15 | ||
8. | FRODE NYGAARD | 220 | 2 | 1 | 1 | 13 | ||
9. | RENE CHRISTIANSEN | 013 | 1 | 1 | 1 | 10 | ||
10. | TEAM FLEMMING BOLØ | 016 | 1 | 2 | 8 | |||
11. | BRIAN PETERSEN | 209 | 1 | 1 | 7 | |||
12. | JØRGEN RASMUSSEN | 209 | 1 | 1 | 6 | |||
13. | ARNE ANDERSEN | 166 | 1 | 5 | ||||
- | K J PHILIPSEN | 220 | 1 | 5 | ||||
- | NYRUP & MADSEN | 220 | 1 | 5 | ||||
- | PER NIELSEN | 016 | 1 | 1 | 5 | |||
- | TEAM ERIKSSON | 220 | 1 | 1 | 5 | |||
18. | JOHS KIRK JENSEN | 220 | 1 | 4 | ||||
19. | JENS E SØRENSEN | 010 | 1 | 3 | ||||
- | PETER A JOHANSEN | 220 | 1 | 3 | ||||
21. | JØRGEN THOMSEN | 166 | 1 | 2 | ||||
- | KAJ F ANDERSEN | 220 | 1 | 2 | ||||
- | KARL HEDEGÅRD | 166 | 1 | 2 | ||||
24. | ARVID LARSEN | 016 | 1 | 1 | ||||
- | EGON KLITGÅRD | 220 | 1 | 1 | ||||
- | JOHN KNUDSEN | 010 | 1 | 1 | ||||
- | TEAM FAROS | 220 | 1 | 1 |